Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze gr. III miesiąc marzec 2024r.
W miesiącu lutym braliśmy udział w Koncercie muzycznym oraz warsztatach „Mały inżynier” . Przygotowywaliśmy w ramach zajęć kulinarnych różnorodne pasty. Dodatkowo obchodziliśmy „Dzień dinozaura” oraz „ Dzień pizzy” w czasie którego ćwiczyliśmy aparat artykulacyjny. Pracowaliśmy wykorzystując klocki Numicon oraz Logo klocki.
W miesiącu marcu będziemy omawiać następujące tematy:
1.Kolorowy świat
2.Muzyka wokół nas
3.Nadchodzi wiosna
4. Witaj wiosno
5. Jajka malowane
Umiejętności dziecka:
- Współpracuje w zespole. Odczuwa przynależność do grupy.
- Opowiada o tym, co przedstawiono na ilustracji.
- Odgrywa role przy użyciu kukiełki.
- Rozwija logiczne myślenie.
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat.
- Dokonuje analizy i syntezy wyrazów (wyróżnia głoski i sylaby w prostych wyrazach).
- Rozpoznaje wielkie litery S, Z, Ł.
- Rozumie zjawisko następstwa pór roku.
- Chętnie obserwuje przyrodę.
- Zna niektóre zwierzęta egzotyczne.
- Posługuje się nazwami dni tygodnia i pór roku.
- Wymienia oznaki wiosny w przyrodzie.
- Zna kolejne etapy rozwoju rośliny (fasoli).
- Zakłada proste hodowle roślin.
- Rozpoznaje odgłosy przyrody.
- Rozumie znaczenie wody w przyrodzie.
- Wyraża swoje emocje w pracach plastycznych, technicznych i konstrukcyjnych – rysuje, maluje, koloruje, buduje z klocków.
- Klasyfikuje przedmioty.
- Porównuje wielkość przedmiotów.
- Orientuje się w przestrzeni i na kartce papieru.
- Przelicza i dodaje elementy.
- Konstruuje grę matematyczną. Ustala reguły gry.
- Porównuje liczebność zbiorów.
- Zna kształt cyfry 7.
- Rozpoznaje układy rytmiczne.
- Ubiera się stosownie do pogody.
- Rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu.
- Interpretuje muzykę podczas tańca i zabaw ruchowych.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre instrumenty muzyczne.
- Śpiewa poznane piosenki.
- Jest sprawne manualnie. Rozwija sprawność grafomotoryczną. Rysuje po śladzie.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Reguluje oddech.
Ćwiczenia wspierające słuch fonematyczny:
1. Odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu
- Odtwarzanie przez dzieci rytmu przy pomocy wystukiwania patyczkiem o bębenek, cymbałki.
- Dobieranie rymów do podanego słowa np. jakie słowa rymują się ze słowem „mama” – dama, tama itp.
- Dokańczanie rymów – czytanie dziecku wierszyków rymowanych ( np. J. Tuwima „O panu Tralalińskim ) – dziecko ma dopowiedzieć rymy
2. Wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, głosek w słowach:
- Dziecko słucha krótkich wypowiedzi w postaci zdań prostych na temat obrazka np. To kotek. On pije mleko. Dziecko ma narysować tyle kresek, ile jest zdań.
- Układanie zdań przez dziecko na podstawie ilości patyczków / patyczki oznaczają słowa/np.I To Ola
II Tam stoi Tomek
III Cela ma małego brata
- Podział wyrazów na sylaby ( początkowo dwusylabowych, później trzy i więcej sylabowych ).
- Segregowanie obrazków według ilości sylab.
- Rozpoznawanie obrazków zaczynających się od tej samej sylaby.
- Rozpoznawanie obrazków kończących się tą samą sylabą
- Wymyślanie nazw przedmiotów rozpoczynających się na podaną sylabę ( – bu – buty, budzik, la- lampka, laska, sza- szafka, szalik itp. )
- Wymyślanie słów kończących się na określoną sylabę np. „ki” : wor – ki, san – ki, zabaw – ki.
- Wyróżnianie i wybrzmiewanie samogłosek i spółgłosek na początku wyrazu – „ co słyszysz na początku wyrazu ?” ( np. O-la, k-ot, l- ampka )
- Grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają się daną głoską
- Tworzenie wyrazów na podstawie podanej głoski początkowej
- Wyodrębnianie końcowej głoski „co słyszysz na końcu wyrazu?” ( np. zup-a, aut-o, pomido-r )
- Sztafeta wyrazowa – podawanie lub wybieranie wśród obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką głoską, jaką kończy się nazwa drugiego ( np. rak – kot – tor- rolka itp. )
- Składanie wyrazów z usłyszanych głosek ( mówimy dziecku p-o-l-e ono mówi pole)
- Podział wyrazów na głoski ( mówimy dziecku koło ono mówi k-o-ł-o )