A A+ A++ K K K

Grupa III

2020-03-24 21:08

Nauczycielki grupy III:

Pani Mariola 

Pani Agnieszka 


W pracy z dziećmi pomaga nam  Pani Ola 

 

MINĄŁ MAJ…

Miniony miesiąc był pełen radosnych, wypełnionych ciepłem przygód. Rozmawialiśmy o książkach - kształtowaliśmy wartość dotyczącą ich szanowania. Poznaliśmy rolę książki w życiu codziennym. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych książkach. Wiemy, że książki mogą wyglądać bardzo różnie. Wiemy, gdzie można kupić książki oraz jak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki. Znamy zasady obchodzenia się z książkami i je stosujemy.

Mało tego – wiedząc, że przyswajaniu wiedzy najlepiej służy praktyczne działanie – razem z rodzicami, w domach, stworzyliśmy swoje własne książki (pamiętając przy tym o szczegółowych elementach ich budowy). Tematyka naszych autorskich dzieł jest różnorodna, jednak dominującą  okazały się dinozaury. Stworzyliśmy również grupową bibliotekę – wypełniliśmy karty biblioteczne i wypożyczamy swoje książki do naszych domów. To wspaniałe doświadczenie!

 

W ramach zajęć z cyklu KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA wybraliśmy się w kolejną podróż do słonecznej Grecji.

W czasie podróży dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o tym pełnym historii kraju. Poznaliśmy stolicę Grecji – Ateny, najciekawsze zabytki, położenie na mapie…, wykonaliśmy greckie flagi. Podczas zajęć plastycznych  wykonaliśmy wazy greckie. Degustowaliśmy też greckie przysmaki, takie jak oliwki i ser feta, a w ramach Klubiku Kulinarnego COOKING IS FUN wykonaliśmy sałatkę grecką.

Ubrani w greckie stroje i wieńce laurowe uczestniczyliśmy również w starożytnych igrzyskach olimpijskich.

Wspinaliśmy się nawet na górę Olimp, gdzie swoją siedzibę mieli bogowie starożytnych Greków. Poznaliśmy ciekawe opowieści zwane mitami. Wiemy już, skąd się wzięły i co znaczą powiedzenia, takie jak: syzyfowa praca, puszka Pandory, nić Ariadny, itp. Poznaliśmy trochę historii i jak na starożytną Grecję przystało – bawiliśmy się w teatr. 

 

Po powrocie z Grecji kształtowaliśmy wartość dotyczącą wyrażania miłości do członków swojej rodziny. Szczególną uwagę zwróciliśmy na relacje między dziećmi a rodzicami. Wiemy, że rodzice najmocniej kochają swoje dzieci, dlatego w dniu ich święta postanowiliśmy obdarować ich własnoręcznie wykonanymi podarkami. Sami zadbaliśmy o to, aby były one najpiękniejsze na świecie! Posadziliśmy rośliny w słoikach, samodzielnie tworząc własne kompozycje – teraz wiemy, że trzeba o nie codziennie dbać, jak o codzienne relacje z najbliższymi! Wiemy też, że każdy w rodzinie ma nie tylko prawa, lecz również obowiązki. Znamy swoją bliższą i dalszą rodzinę. Umiemy umieścić jej członków w drzewie genealogicznym.

 

W toku zajęć matematycznych poznaliśmy liczbę 10. Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 10, liczyliśmy w zakresie 10, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Poznaliśmy też liczbę 0. Wiemy, że zero znaczy nic.

 

Poznaliśmy głoski: Ł i H. Potrafimy globalnie odczytać wyraz łapa, hak, mama, tata, Kasia.  Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazanymi głoskami, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

 

Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:

  • Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o książkach, o rodzinie;
  • Zachęcanie do wspólnego odwiedzania miejsc związanych z kulturą: kin, teatrów, domów kultury, muzeów.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, składanie sylab w wyraz (analiza i synteza); odszukiwanie znanych wyrazów – rower, rolki, globus, dinozaur, wulkan, cebula, jajko, pies, kot, planeta, ekologia, segregacja, książka, autor, tekst, łapa, hak, rodzina w różnych tekstach – gazetach, książkach itp.; podawanie wyrazów rozpoczynających się głoskami: m, l, t, i, d, e, u, k, y; z, b, n, s, r, g, c, j, ł, g, h
  • Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp.; dodawanie i odejmowanie, np. w trakcie różnych czynności i prac domowych z wykorzystaniem talerzy, sztućców. utrwalanie liczebników 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 0; np. w trakcie pobytu w parku czy na placu zabaw z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
  • Aktywny wypoczynek w miarę sprzyjającej pogody – spacery, zabawy na świeżym powietrzu.

 

Przed nami kolejny miesiąc zabawy i nauki.

W miesiącu CZERWCU zajęcia dydaktyczne i zabawy dzieci będą opierać się na tematach, których treści wynikają z obszarów edukacyjnych zawartych w postawie programowej wychowania przedszkolnego. Proponowane zajęcia, przez dwa kolejne tygodnie, skupiać się będą wokół dwóch wartości. W tym miesiącu będą to: akceptacja innego człowieka i odpoczynek

 

AKCEPTACJA INNEGO CZŁOWIEKA:

1. Łąka

2. KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA - AUSTRALIA

 

ODPOCZYNEK:

3. Lato

4. Wakacje

 

AKCEPTACJA INNEGO CZŁOWIEKA:

Akceptacja innego człowieka jest uznaniem jego wierzeń, przekonań, zwyczajów czy upodobań za godne szacunku, również jeśli w znaczący sposób różnią się one od ogólnie przyjętych lub wyznawanych przez daną osobę. Istotne jest nie tylko uczenie dzieci akceptowania innych, ale również uświadamianie im, że mają prawo oczekiwać, że inne dzieci będą je akceptować, odnosić się do nich z szacunkiem. Warto jednak podkreślać, że to, na co tak naprawdę mają wpływ, to ich postawa, a nie zachowanie ludzi wokół. Przedszkolaki można uczyć akceptacji poprzez:

– codzienny przykład – dzieci, które każdego dnia obserwują dorosłych szanujących siebie nawzajem, w naturalny sposób będą skłonne do podobnej postawy wobec swoich rówieśników czy dorosłych;

– podkreślanie, że różne zdanie na dany temat nie oznacza, że jedna osoba jest lepsza czy mądrzejsza od drugiej;

– poznawanie osób o innym wyglądzie, sposobie mówienia czy poruszania się i pokazywanie przedszkolakom, że są one tak samo wartościowe jak inne; – pokazywanie, że ta sama sytuacja może być postrzegana w różny sposób.

 

ODPOCZYNEK:

Odpoczynek to przerwa w pracy, która ma na celu odzyskanie energii, a także czas poświęcony na relaks, uspokojenie i nabranie sił. Choć czasem może wydawać się, że odpoczywanie jest stratą czasu, tak naprawdę nie tylko pozytywnie wpływa ono na psychiczne i fizyczne funkcjonowanie człowieka, ale także sprawia, że podejmowane działania stają się bardziej efektywne. Współczesny świat jest w dużej mierze nastawiony na rywalizację i osiąganie zamierzonych celów, przez co często zaniedbywane są pewne aspekty życia, co nie tylko utrudnia funkcjonowanie, ale może też prowadzić do różnych chorób i zaburzeń. Wielu ludzi nie potrafi odpoczywać, ponieważ za priorytet uznaje inne czynności. Wypoczywanie jest jednak bardzo istotną umiejętnością, zate m dobrze jest wspierać maluchy w jej nabywaniu.

– Ważne jest, by przedszkolaki zrozumiały, że odpoczywanie jest niezbędne do życia. Można im to wyjaśniać za pomocą bajek, w których występują bohaterowie mający różny stosunek do odpoczynku, a ci, którzy odpoczywają, są przedstawieni w pozytywnym świetle i osiągają sukcesy.

– Dobrze jest wyjaśnić dzieciom, że odpoczynek następuje po pracy, i pokazać im różnicę między umiejętnością odpoczywania a lenistwem.

– Warto ćwiczyć rozpoznawanie i komunikowanie własnego zmęczenia poprzez komentowanie na bieżąco zachowania dzieci oraz zaplanowane wcześniej ćwiczenia i rozmowy.

– Można zaobserwować, jaki sposób regeneracji najbardziej pomaga poszczególnym przedszkolakom oraz spróbować przekazać im tę wiedzę.

– Istotne jest, by wspierać dzieci w samodzielnym organizowaniu czasu wolnego w taki sposób, jaki jest potrzebny.

 

Kontakt

Przedszkole nr. 193
ul. Odyńca 61
02-644 Warszawa (Mokotów)

tel. 22 844-38-64
Copyright 2021 Przedszkole 193