Nauczycielka grupy III:
- pani Justyna
Pomaga nam wspaniała pani Agnieszka.
Za oknem coraz szybciej robi się jasno, co wprawia dzieci w lepszy nastrój i zachęca do bardziej aktywnych zabaw na świeżym powietrzu. Miejmy nadzieję, że w tym miesiącu, w zdrowiu, będą mogły się one cieszyć coraz lepszą pogodą :)
Ostatnio część zajęć poświęcona była rozmowom o niepełnosprawnościach, oglądaliśmy też teledysk „Yes, I can“, dzięki któremu dzieci przekonały się, że mimo różnego wyglądu i możliwości fizycznych, każdy jest wartościowy i ma w sobie coś wyjątkowego, pięknego i cennego. Warto dodać, że wiele naszych dzieciaków miało już szeroką wiedzę na ten temat - i dobrze - warto rozmawiać i tłumaczyć im otaczający świat, pokazywać, że warto pomagać innym, próbować rozumieć ich położenie. Przy okazji też nawiązywać do pewności siebie i poczucia własnej wartości.
W nadchodzącym miesiącu czeka nas wyjście do Biblioteki Multimedialnej na warsztaty pt. „Jak to się skończyło?“ (15.03.), będziemy też uczestniczyć w kolejnym koncercie muzycznym oraz spektaklu „Przyjaźń to skarb“.
W marcu nasze zabawy i zajęcia dydaktyczne opierać się będą na następujących tematach:
1. Różne rodzaje parków.
2. Tak nam mija czas.
3. Muzyka jest wszędzie.
4. Mamy różne charaktery.
Nadchodzące tygodnie będą stanowić także kontynuację w pracy nad wspomaganiem dzieci w rozwijaniu kolejnych umiejętności oraz poszerzaniu ich wiedzy. W przedszkolu będą w tym pomagać gry dydaktyczne, zabawy ruchowe i taneczne, czy specjalnie przygotowywane zadania, jednak zachęcam do tego, by także w domu stwarzać dzieciom warunki do nauki poprzez zabawę. Poniżej zamieszczam propozycje zabaw.
1. „Zbiory“ - zabawa słowna polegająca na grupowaniu różnych przedmiotów wg. wybranej cechy. Przykładowo wybieramy hasło „Park rozrywki“ - tutaj dziecko podaje co w nim może się znaleźć (zjeżdżalnie, budka z lodami, bilety...), możemy też zapytać czy i dlaczego dana rzecz mogłaby się pojawić w danym zbiorze - np. czy myślisz, że pasuje do tego parku mapa? (dziecko uczy się logicznego myślenia i argumentowania swoich wypowiedzi, oczywiście zachęcajmy, by mówiło pełnym zdaniem).
2. „Pory dnia“ - zabawa w której używamy określeń: rano, w południe, przed południem, wieczorem, w nocy..itd. Podajemy jakąś czynność a dziecko określa do jakiej pory dnia (lub więcej) ona pasuje. Zamieniamy się rolami.
3. „Domowa muzyka“ - zachęcamy dziecko do koncertowania na znajdujących się w domu przedmiotach - nie instrumentach. Pobudzamy jego kreatywność podsuwając naczynia, drewniane łyżki, folię bąbelkową czy niepotrzebne gazety.
4. „Jaki jestem / jaka jestem?“ - zachęcamy dziecko do opisania przez nie charakteru - własnego lub np. członka rodziny. Przy okazji wyjaśniamy słowa i przysłowia np. „porywczy“; „w gorącej wodzie kąpany“; „Pracowity jak pszczoła“; „Czuć się jak ryba w wodzie“...