A A+ A++ K K K

Grupa IV

2020-03-24 21:20

Nauczycielki grupy IV:

- pani Mariola 

- pani Agnieszka 

Pomagać nam będzie pani Ola. 

 

 

MINĄŁ WRZESIEŃ…

 

Jesteśmy razem już cały miesiąc. Miniony czas upłynął nam na poznawaniu siebie. Zaczynamy rozumieć, co to są dobre maniery i jak są one ważne dla nas i dla innych. Chcemy być dobrze wychowani, wiemy, że lepiej współpracować podczas realizacji różnych zadań, niż wykonywać je samemu. Rozumiemy, że dobre maniery to także kulturalne odnoszenie się do innych, tak by nikt nie czuł się obrażany czy krzywdzony. Na co dzień używamy słów: proszę, przepraszam i dziękuję. Zaczęliśmy również, spożywając posiłki, posługiwać się nożem. To też przejaw kultury i dobrych manier przy stole.

Rozmawialiśmy o wartości, jaką jest odwaga. Rozumiemy, że odważny jest ten, kto umie stanąć w obronie słabszego, pomaga innym i stara się pokonywać własne lęki i nieśmiałość.

Poza tym potrafimy wezwać pomoc przez telefon i wiemy, do jakich służb trzeba zadzwonić w określonych sytuacjach. Dowiedzieliśmy się, jak pracowite są psy, i wiemy, jak bardzo pomagają człowiekowi psy policyjne, pasterskie, psi terapeuci i przewodnicy. Uczyliśmy się także, jak być asertywnym w różnych sytuacjach – w kontaktach ze znajomymi i nieznajomymi. Rozmawialiśmy o tym, jak nierozważne jest udzielanie jakichkolwiek informacji o sobie osobom, których nie znamy. Uświadomiliśmy sobie, jak niebezpieczne mogą być zachowania typu: zjadanie lekarstw bez nadzoru osoby dorosłej, zaczepianie groźnego psa, wspinanie się na wysokie meble, samodzielne używanie sprzętów elektrycznych, itp.

 

W czasie zajęć i zabaw uczymy się orientować w schemacie własnego ciała, różnicować prawą i lewą stronę, aby świadomie poruszać się w przestrzeni, wiemy, co jest przed nami, za nami, nad i pod. Dzielimy słowa na sylaby, a te liczymy. Różnicujemy samogłoski i spółgłoski, umiemy przeczytać swoje imię, policzyć w nim litery; większość z nas potrafi podać ich nazwy.

 

Dużo emocji przyniosła nam kolejna podróż w ramach projektu pt. KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA. Tym razem odwiedziliśmy gorącą Afrykę. Poznaliśmy zwierzęta, krajobrazy lasów tropikalnych, Sahary i sawanny oraz zwyczajne, afrykańskie życie. Dowiedzieliśmy się jak wyglądają tamtejsze domy i z czego zwykle są tworzone. Odwiedziliśmy małe wioski i poznaliśmy trudności codziennego życia, szczególnie naszych rówieśników. Poznaliśmy plemiona Masajów, Pigmejów i Tuaregów. Zgłębiliśmy także tajemnice starożytnego Egiptu – poznaliśmy Faraona, odszyfrowywaliśmy hieroglify, poczuliśmy, jak to jest zostać mumią egipską, budowaliśmy piramidy z klocków.  Ponadto stworzyliśmy mnóstwo pięknych prac plastycznych, a także afrykańskie maski i biżuterię.

 

 

DOBRE POMYSŁY DLA MĄDRYCH RODZICÓW, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

 

– warto rozmawiać na temat wartości, jaką są dobre maniery (właściwe odnoszenie się do rówieśników i dorosłych, rozumienie, że każdy ma takie same prawa jak ja i nie zawsze muszę być najważniejszy, właściwe zachowanie w zależności od miejsca i sytuacji);

– warto prowadzić rozmowy na temat odwagi – pokonywania swoich lęków, pomagania innym, przyznawania się do winy (odwaga cywilna);

– należy uczyć dzieci właściwego zachowania przy stole; ćwiczyć posługiwania się nożem i widelcem

– należy włączać dziecko do codziennych obowiązków, np. nakrywanie do stołu, sprzątanie ze stołu, przygotowywanie kanapek, pomoc w sprzątaniu (nie tylko swoich zabawek);

– warto bawić się figurami geometrycznymi – układanie powtarzających się ornamentów, obserwowanie w lusterku odbicia przedmiotów i symetrii niektórych z nich, zachęcanie do zabaw wymagających doświadczania i samodzielnego działania;

– należy czytać znaki, symbole, kody – wspólnie grać w gry planszowe lub wymyślać własne gry i je konstruować, zapisywać reguły;

– warto wyszukiwać litery w wyrazach i podawać ich nazwy, czytać proste wyrazy.

– warto czytać książki– opowiadania i wiersze – oraz rozmawiać na temat ich treści; wspólnie śpiewać piosenki.

 

 

Przed nami kolejny miesiąc zabawy i nauki.

W miesiącu PAŹDZIERNIKU zajęcia dydaktyczne i zabawy dzieci będą opierać się na tematach, których treści wynikają z obszarów edukacyjnych zawartych w postawie programowej wychowania przedszkolnego. Proponowane zajęcia, przez dwa kolejne tygodnie, skupiać się będą wokół jednej wartości. W tym miesiącu będą to: wrażliwość i zdrowie.

 

WRAŻLIWOŚĆ:

1. Idzie jesień przez świat

2. Jesienna przyroda

 

ZDROWIE:

3. Koszyk Pani Jesieni

4. Skarby jesieni

 

WRAŻLIWOSĆ:

Wrażliwe dziecko to takie, które umie wczuć się w emocje innych, dostrzegać piękno świata, ale także krzywdę zwierząt i ludzi. Obecnie coraz częściej wymagamy od dzieci, by były przebojowe, a wrażliwość uważamy za cechę słabeuszy, nieprzydatną we współczesnym świecie. Jeśli jednak chcemy, żeby dzieci były empatyczne, rozumiały emocje innych, ale także swoje, nie wstydziły się czuć ani o tym mówić, już od najmłodszych lat powinniśmy mówić im, że wrażliwość to dobra cecha, której na pewno nie powinny się wstydzić. Aby dziecko było wrażliwe na krzywdę innych, ich potrzeby i ograniczenia, należy:

– wyjaśniać, że wszyscy się czymś od siebie różnimy, a różnorodność jest czymś dobrym, bo dzięki niej nasze życie nie jest monotonne,

– czytać książki, które wskażą właściwe wzorce,

– wskazywać dobre i złe postawy z życia codziennego,

– zachęcać je do mówienia otwarcie o uczuciach,

– prosić, by zwracało uwagę na emocje kolegów i koleżanek z grupy,

– nie wstydzić się własnych uczuć i świecić przykładem.

 

ZDROWIE:

Sześciolatki mają już pewne przyzwyczajenia żywieniowe. Mimo to zdrowe, zbilansowane dania podawane w przedszkolu uczą dzieci, jak komponować poszczególne posiłki w ciągu dnia, i kształtują prawidłowe nawyki. W grupie dzieci chętniej próbują nowych rzeczy i poznają nowe smaki. Aby wyrobić zdrowe nawyki żywieniowe, warto:

– zachęcać dzieci do próbowania, ale nigdy nie zmuszać,

– edukować i mówić, jak ważne jest zdrowe żywienie, czytać książki na ten temat, pokazywać przykłady z codziennego życia,

– podawać różnorodne warzywa i owoce w różnej formie (surowe, gotowane, na parze, w postaci sałatek i surówek),

– przyzwyczaić do myśli, że zdrowe produkty to podstawa każdego posiłku, i uczyć, że słodkie desery czy podwieczorki mogą być przygotowane ze zdrowych produktów (np. daktyle zamiast cukierków),

– pozwolić spróbować danego smaku kilkukrotnie, aby dziecko miało szansę go polubić,

– dbać o formę podawania posiłków oraz ich estetykę, ponieważ chętniej jemy to, co jest ładnie po[1]dane i kolorowe,

– włączać do zajęć wspólne zabawy kulinarne: przygotowywanie sałatek warzywnych i owocowych, surówek, wyciskanych soków, jogurtów z owocami i koktajli,

– w miarę możliwości dawać dzieciom wybór, pozwolić im samodzielnie komponować kanapki, od czasu o czasu wybrać zupę na obiad itp.,

– zrezygnować z podawania słodzonych napojów i zapewnić dostęp do wody,

– nie nagradzać dzieci słodyczami!

 

 

Kontakt

Przedszkole nr. 193
ul. Odyńca 61
02-644 Warszawa (Mokotów)

tel. 22 844-38-64
Copyright 2021 Przedszkole 193