Nauczycielki grupy II:
- pani Mariola i pani Agnieszka
Pomagać nam będzie pani Ania
MINĄŁ PAŹDZIERNIK…
Częste u dzieci fascynacje zwierzętami możemy wykorzystać do tego, by budzić w dzieciach postawę empatii, szacunku i odpowiedzialności wobec nich oraz pokazywać, jak dbać i troszczyć się o rośliny i zwierzęta. Szacunek do przyrody wiąże się też z przestrzeganiem określonych zasad, dotyczących naszego własnego bezpieczeństwa.
Dzieci poznały zasady zachowania w lesie i w parku, pogłębiły wiedzę na temat wybranych zwierząt leśnych (wiewiórka, jeż, mysz, sarna, dzik, niedźwiedź). Poznały literę „a, A”, wykonywały ćwiczenia fonacyjne z głoską „a”, wskazywały wyrazy, w których występuje głoska „a”. Matematyczne zabawy dotyczyły liczby 1 – „Co przypomina jedynka?”, „Kto pierwszy?”. Przedszkolaki brały również udział w wielu zabawach ruchowych - dzieci chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych, których temat osnuty jest wokół zwierząt i ich zwyczajów – zwiększa to zaangażowanie dzieci w ćwiczenia, wywołuje pozytywne emocje i dostarcza wiele radości.
Jesień to czas, który dorosłym kojarzy się nie tylko z bajecznymi widokami przebarwiających się liści, ale także z jesienną chandrą i nudą. Uczucie znudzenia znane jest też chyba każdemu przedszkolakowi i, wbrew pozorom, wcale nie jest takie złe! Dlaczego? Ponieważ nudzenie się pozwala nam uruchomić w sobie wielkie pokłady kreatywności i wyobraźni, pobudza rozwój intelektualny, zachęca do tworzenia i wcielania w życie nowych, ciekawych rozwiązań i pomysłów. Dobrze jest więc czasem pozwolić dziecku na odrobinę nudy i nie organizować mu całego czasu wolnego. Nie wyręczajmy dziecka w znalezieniu zajęcia, zabawy, pomysłu, aktywności – dziecko, które samo wymyśli i zorganizuje sobie zabawę, będzie miało poczucie zadowolenia ze swojej samodzielności, a przy tym będzie miało szansę odkryć, co lubi robić, co mu sprawia przyjemność, czym jest zainteresowane.
W kolejnym tygodniu dzieci rozmawiały o nudzie i uczuciach z nią związanych; poznały pojęcie „pogoda ducha”, podawały własne sposoby na zagospodarowanie czasu podczas brzydkiej jesiennej pogody. Słuchały wiersza „Planszówki” i opowiadały o swoich doświadczeniach związanych z grami planszowymi. Mówiliśmy też o wygrywaniu, przegrywaniu i o emocjach które temu towarzyszą. Dzieci poznały literę „M”, wypowiadały głoskę „m” w różny sposób, wymieniały słowa rozpoczynające się głoską „m”, zapoznały się
z wyglądem litery „m, M” drukowanej małej i wielkiej, a także poznały zapis graficzny cyfry 2. Swoją wiedzę przyrodniczą dzieci pogłębiały podczas obserwacji eksperymentu „Deszczowa chmura”.
Smutek to trudna i nieprzyjemna emocja, ale o takich uczuciach też powinniśmy
z dziećmi rozmawiać. Mimo naszych szczerych chęci, aby nasze dzieci były zawsze szczęśliwe, pogodne i zadowolone, musimy pogodzić się z tym, że czasem bywają smutne. Zadaniem dorosłych jest pokazanie dzieciom, że do takich emocji mają prawo, i nauczenie ich, jak można sobie ze smutkiem radzić. Obniżenie nastroju, brak energii, spadek sił mają czasem związek z chorobą i osłabieniem, dobrze jest więc uczyć dzieci, jak dbać o zdrowie i odporność poprzez właściwe odżywianie i dietę pełną warzyw i owoców.
W kolejnym tygodniu dużo rozmawialiśmy na temat choroby i zdrowia; dzieci podawały sposoby radzenia sobie ze smutkiem, uczyły się dbać o własne zdrowie, poznawały jesienne warzywa. Przedszkolaki poznały literę „t, T” drukowaną małą i wielką, wykonywały ćwiczenia z głoską „t”, a także poznały liczbę 3 i wykonywały zadania matematyczne. Żeby budować naszą odporność, zadbaliśmy też o czas spędzany na świeżym powietrzu.
Dziecięce lęki mają na ogół inną naturę niż strach osób dorosłych – dziecięca wybujała wyobraźnia, niepełna wiedza o świecie i niedojrzałość emocjonalna powodują, że dzieci boją się często nie realnych, prawdziwych lub prawdopodobnych sytuacji i zdarzeń, ale zagrożeń wyobrażonych, nieracjonalnych z punktu widzenia osoby dorosłej. Mogą to być nagłe, głośne dźwięki, ciemności, rozłąka z rodzicami, nieznane zwierzęta, fantastyczne postacie (duchy, potwory, czarownice). Dobrze jest rozmawiać z dziećmi o ich lękach – spokojne wyjaśnienie dziecku sytuacji i racjonalne spojrzenie na odczuwane przez nie zagrożenie może pomóc mu w odzyskaniu poczucia bezpieczeństwa. Nie naśmiewajmy się z dziecięcych lęków – raczej pomóżmy je wyjaśnić i oswoić, na przykład poprzez czytanie bajek terapeutycznych, budowanie atmosfery zaufania, bliskości i bezpieczeństwa.
Dzieci z wyraźnym zaangażowaniem dzieliły się swoimi przemyśleniami na temat lęku podczas zabaw tematycznych. Przedszkolaki ćwiczyły język i mięśnie twarzy podczas zabawy logopedycznej, rozmawiały o bajkowych stworach i postaciach, określały postacie rzeczywiste i bajkowe. Zabawy i rozmowy o fantastycznych postaciach dostarczyły nam dużej dawki śmiechu
i radości. Dzieci zapoznały się z literą „E”, a także z cyfrą 4.
Pobawmy się razem – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:
1. Zabawa: „Mówimy a w różny sposób” – wymawianie głoski „a” tak, jakbyśmy ziewali, ze zdziwieniem, z przestrachem, ze srogą miną, jakbyśmy kogoś upominali, głośno, cicho, krótko, przeciągając głoskę, tworząc rytmiczne ciągi tak, jakbyśmy śpiewali itp. Ma być śmiesznie, zaskakująco i różnorodnie. Na początku sposób wypowiadania proponuje rodzic, a dziecko po nim powtarza; później można zmienić kolejność. Taka zabawa dobrze sprawdza się z wykorzystaniem wszystkich samogłosek.
2. Granie w klasyczne gry planszowe typu „ściganka”. Takie gry uczą szybkiego przeliczania i rozpoznawania liczby oczek na kostce; wprowadzają element rywalizacji, ale w sytuacji losowej, niezależnej od nikogo, więc bez żalu i pretensji; wyzwalają emocje; uczą spokojnego godzenia się z przegraną. Ważne jest, by pilnować ustalonych zasad, nie starać się, by to dziecko zawsze wygrywało i angażować się w grę i czas spędzony razem.
3. Przygotowanie „Kolorowych szaszłyków” – wykonanie szaszłyków warzywnych lub owocowych. Ważne jest, by przejść przez wszystkie etapy pracy razem – warto razem pójść do sklepu i wybrać produkty; dziecko może samo umyć owoce; pod kontrolą rodzica obrać warzywa; samodzielnie ustalić kolejność nakładania warstw. I oczywiście – wspólnie je zjeść.
4. Zabawa plastyczna „Dmuchane potwory” – nakładamy pędzlem farbę plakatową tak, by na kartce powstał gęsty kleks. Dziecko, za pomocą słomki, rozdmuchuje farbę w różne strony. Powstaje abstrakcyjny obraz, który uzupełniamy plastikowymi lub narysowanymi oczami. Można też markerem obrysować kształt potwora lub dorysować mu inne elementy, ale warto to zrobić dopiero po wyschnięciu farby. Potworki mają być trochę śmieszne – to będzie element terapeutyczny, pozwalający „oswoić” strach przed wymyślonymi stworami; wyzwoli to też wyobraźnię i kreatywność dziecka.
Przed nami kolejny miesiąc zabawy i nauki.
W miesiącu LISTOPADZIE zajęcia dydaktyczne i zabawy dzieci będą opierać się na tematach, których treści wynikają z obszarów edukacyjnych zawartych w postawie programowej wychowania przedszkolnego.
1. Album rodzinny
2. Mała i duża ojczyzna
3. Ja i moje ciało
4. Przygotowania do zimy